HIJ IS ALLES kerstproject 2024

 

Kerstproject Hij is alles! 

We stappen in dit kerstproject in de toekomst van Jezus’ leven en kijken met elkaar naar wie het ‘Kind in de kribbe’ is (geworden). Het is een uitdaging om te schakelen van verhaal naar verhaal; van een volwassen Jezus naar dat pasgeboren ‘Mensenkind uit de hemel’, van herders in het veld naar die geboren Herder. We kijken als het ware in het fotoboek van Jezus’ leven en ontdekken wie Hij in onze toekomst wil zijn. De visuele verbinding in dit project is een adventskrans waarop in de loop van het project vijf kaarsen met de thema’s komen. Elke keer komt daar een verbeelding van de gebeurtenis uit het verhaal bij. De kerstornamenten aan de linten corresponderen met de kaarsen. De afbeeldingen van elk verhaal komen achtereenvolgens op de ornamenten, de kaarsen gaan achtereenvolgens ook ‘aan’.

De verbeelding is er in kleur en zwart-wit, de onderdelen worden onder andere op A0 en A3 formaat afgedrukt. De Adventskrans is zo’n 80cm in doorsnede, de hele projectverbeelding is zo’n 1.70m hoog.

De ondergrond voor de verbeelding is een houten MDF-plaat.

 

INLEIDING KERSTPROJECT 2024

HIJ IS ALLES!

 

Inleiding

De kerstdagen zijn een belangrijke periode voor de meeste mensen. Ze eten in familieverband of vriendenkring om de band te hernieuwen. Niet altijd maken ze daar tijd voor in hun drukke bestaan, maar dan vaak wel. Ook is er meer aandacht voor kwetsbare mensen om hen heen. Dat kunnen buren zijn, maar ook een bevolkingsgroep in de knel of slachtoffers van een wereldwijd probleem. Niet voor niets doen goede doelen juist voor Kerst een beroep om gul te geven. Het zou zuur zijn negatief te reageren als men met ‘het kindje Jezus als aansporing het individualisme en de eenzaamheid die daarvan het gevolg is wil doorbreken. Het benadrukken van ‘wij samen’ is waardevol.

De christelijke kerk belijdt echter, ook op Kerst, dat Jezus onze Heer en Verlosser is. Dat betekent: Hij heeft het over ons te zeggen in heel ons leven en Hij heeft de goddelijke macht om ons leven en de wereld om ons heen nieuw te maken door wat Hij zegt en doet. Hij doorbreekt het kwade, Hij biedt hoop in ontwikkelingen en problemen die ons in een wurggreep lijken te houden. Als we de geschiedenis lezen van Jezus’ geboorte, dan klinken daarin zijn levenslessen en wonderen, maar ook zijn lijden en sterven op Golgota en zijn opstanding uit het graf mee. Hij daagt uit om jouw toekomst aan Hem toe te vertrouwen, om te leven in gehoorzaamheid aan God, zoals Hij deed.

Daarom lezen we dit jaar niet de gebeurtenissen vlak voor de geboorte van Jezus in Betlehem tijdens de Romeinse overheersing (Lucas 1 en 2). We bereiden ons voor op Kerst door de vraag te stellen: Wie is Hij die in de kribbe ligt? Wat heeft Hij ons te bieden? Waarom kunnen wij niet leven zonder Hem? We horen een paar antwoorden uit de Bijbel en willen die een plaats geven in ons leven. Zonder de illusie te hebben Hem daarmee te doorgronden. Nee, het doel is dat we op Kerst overtuigd en verwonderd zullen zingen: Jezus is mijn Heer en Verlosser. Hij is alles!

 

Zondag 1 december: Johannes 1:29-34

Thema: Jezus is het Lam van God

Projectthema: Voor altijd genoeg

De onwil en onmacht om te leven naar Gods wil wordt steeds weer duidelijk. Hoe de mensen ook worden gewaarschuwd om hun HEER te gehoorzamen, er verandert weinig. Steeds weer is er geduld en onverdiende liefde van Gods kant nodig om verder te kunnen. De nooit eindigende rij offers voor de zonde met de bijbehorende gebeden tot God om vergeving getuigen van die liefde, maar maken ook moedeloos. Komt het ooit nog goed? Toch doet Johannes de Doper gehoorzaam zijn werk bij de Jordaan: bekeer U, Gods Koninkrijk is dichtbij. Dan ziet Hij Jezus: ‘Daar is het Lam van God dat de zonde van de wereld wegneemt’. Dat biedt hoop. De zonde zal verdwijnen door Hem; nog één offer en de ban is gebroken. Hij is de Messias, zijn offer is voor altijd genoeg, ook voor ons.

 

Zondag 8 december: Johannes 2:1-12

Thema: Jezus brengt vreugde

Projectthema: Vreugde in overvloed

Het eerste wonder dat Jezus doet herinnert aan de wereld zoals God die geschapen heeft. Mensen horen, verbonden met hun Heer, in vreugde te leven. Dat dat weer zo wordt is het doel van Jezus’ komst op aarde. Hij verzet zich tegen het werk van Gods tegenstander, dat geen ander doel heeft dan te zorgen dat het leven vreugdeloos is. De wereldgeschiedenis lijkt in een drama te eindigen. Zonder de Messias heeft de wereld een groot probleem. Een bruiloft zonder wijn. Op de derde dag is het Gods tijd. Dan geeft Jezus nieuw leven. Hij verandert water in wijn, de dood in het leven. En niet zuinigjes, maar gul: ieder die in Hem gelooft heeft eeuwig leven. Kerst is het begin van Gods overvloed van vreugde.

Ook in ons leven mag door Christus de moeite en het verdriet weer plaatsmaken voor vreugde.

 

Zondag 15 december: Johannes 5:1-18

Thema: Jezus geneest

Projectthema: Helemaal beter

Jezus doet tijdens zijn leven en werken op aarde vele genezingen. Blinden zien, doven horen en lammen lopen. Toch vormen die niet de kern van zijn boodschap. Genezingen zijn een teken van het Goede Nieuws (Evangelie) dat Hij brengt. In Betzata geneest Jezus een van de vele zieken, maar geeft hem meer dan nieuwe kracht in zijn benen, meer dan terugkeer in de maatschappij. In de tempel wijst Jezus hem erop dat hij niet meer moet zondigen, opdat hem niets ergers dan verlamming overkomt. De diepste genezing is het herstel van de relatie met God. Alleen die is onzichtbaar. Af en toe laat de Messias daarom zijn macht ook spreken op een manier die niemand met open ogen en oren kan ontkennen. Het Kerstkind kwam op aarde om zieken te genezen, hun hart en hun lichaam.

In geloof mogen we weten dat de Heer ook alle onvolmaaktheid uit ons bestaan wil overwinnen, op zijn tijd en zijn manier.

 

 

Zondag 22 december: Matteüs 1:18-25

Thema: Jezus is Gods Zoon

Projectthema: Mensenkind uit de hemel

Jezus is Gods Zoon, omdat de Heilige Geest over Maria komt en God zelf haar als een schaduw overdekt. Engel Gabriël heeft het haar in opdracht van God verteld en zij heeft het geloofd en aanvaard. Een mensenkind dat haar als moeder en God zelf als vader heeft. Maar hoe maak je deze liefde van God, voorzegd door de profeten, duidelijk aan je omgeving? Het is toch niet te geloven? Jozef vreest terecht dat Maria de doodstraf zal krijgen vanwege overspel. Dat wil hij voorkomen door te verdwijnen.

God maakt Jozef door zijn engel duidelijk dat hij niet mag verdwijnen van het toneel van de heilsgeschiedenis. Jezus is Gods Zoon, aan God gelijk. God laat de Redder op aarde geboren worden in Maria’s schoot. En Jozef mag voor hen beiden zorgen. Daarin toont hij zijn geloof. De redding en hoop komen uit de hemel, omdat God zelf komt in de Messias. Maar mensen mogen het geloven en hun rol spelen in Gods plan. Ook wij. Kerst brengt ons God zelf, een mensenkind uit de hemel. Heilig en kwetsbaar.

 

Woensdag 25 december Kerst: Johannes 10:11-18 en Lucas 2:8-15

Thema: Jezus is de goede Herder

Projectthema: Een geboren Herder

Herders zijn in de tijd van Jezus een vergeten groep. Ze zijn niet in tel bij de Romeinse overheid en door de maatschappij wordt op hen neergekeken. In de Bijbel wordt hun werk echter hooggeacht: ze bewaken hun kudde, verzorgen hun dieren dagelijks, desnoods door hun eigen leven te wagen.

Met de geboorte van Christus is het Koninkrijk van God dichtbij gekomen. En de eersten die dat mogen horen van Gods engelen zijn de herders in de velden van Betlehem. Jezus is de goede Herder die opkomt voor alle schepselen. In de Kerstgeschiedenis horen we al wat Hem later wordt aangedaan. Dat Hij het grootste offer, het offer van zijn leven, brengt. Er is geen plaats voor Hem, is bij zijn geboorte al speelbal van de machthebbers.

De herders in het veld krijgen een hart onder de riem van hun goddelijke collega. Ze reageren daarop door Hem bij zijn wieg te aanbidden. Ze knielen voor Hem die op Goede Vrijdag en Pasen dit eerbewijs waarmaakt. Ze geloven het: hun Redder is die dag geboren.

Wij worden uitgedaagd de herders te volgen naar de plaats waar we Christus kunnen ontmoeten en aanbidden. De kerk, maar ook al die andere plaatsen waar onze God zich wil laten zien en horen. Christus wil Goede Herder zijn voor iedereen.

 

Dick Westerneng, hoofdredacteur Vertel Het Maar